Case Study: Wybór imienia maskotki LOTTO EUROVOLLEY POLAND 2017

eurovolley

Maskotki stanowią nieodzowny element imprez sportowych.  Mają za zadanie bawić, zagrzewać do dopingu i pomagać okiełznać sportowe emocje.  Sportowej maskotki nie mogło więc zabraknąć podczas największego turnieju sportowego w Polsce w 2017 roku – LOTTO EUROVOLLEY POLAND 2017. Od 24 sierpnia do 3 września o medale Mistrzostw Europy rywalizowały najlepsze reprezentacje Starego Kontynentu.

W turnieju wystąpiło 16 drużyn, które poza meczem otwarcia na PGE Narodowym w Warszawie stoczyły 35 pojedynków w 4 miastach (Gdańsk, Katowice, Kraków, Szczecin). Do Polski przyjechało tysiące kibiców z całej Europy, którzy z imprezy zapamiętać mają nie tylko siatkarskie emocje, piękne polskie miasta i legendarną gościnność, ale także  symbolizującą nasz kraj maskotkę w postaci orła. Nasz narodowy ptak od lat króluje w  polskiej siatkówce. W tym roku z okazji LOTTO EUROVOLLEY POLAND 2017 kibice poznali jego nową odsłonę.

Prezentacja nowej maskotki to jedno, a przekonanie do niej kibica, to zupełnie inne wyzwanie.  Ponadto każda „szanująca się” maskotka sportowa ma jakieś imię. Jako agencja wspierająca Polski Związek Piłki Siatkowej w działaniach marketingowych  w Internecie, postawiliśmy na siłę crowdsourcingu.  Opracowana została aktywacja, w której przywilej nadania imienia oficjalnej maskotki imprezy oddaliśmy w ręce fanów.

W tym celu zorganizowaliśmy dwuetapowy konkurs za pośrednictwem fanpage’a Polska Siatkówka na Facebooku licząc na zaangażowanie ponad 350 tysięcy zgromadzonych wokół tego profilu fanów. Konkurs trwał od 21 lipca do 31 lipca 2017 roku.

W pierwszym etapie poprzez post w formie interaktywnej ankiety kibice po zapoznaniu się z nowym wizerunkiem Orła mogli zgłaszać swoje propozycje imienia wraz z krótkim uzasadnieniem. Dodatkowym bodźcem do wzięcia udziału w zabawie były atrakcyjne nagrody w postaci biletów na ceremonię i mecz otwarcia LOTTO EUROVOLLEY POLAND 2017 oraz koszulki i piłki z autografami siatkarzy. Post został wsparty również kampanią reklamową, która pozwoliła zwiększyć zasięg konkursu.

Dzięki temu otrzymaliśmy ponad 180 unikatowych propozycji wraz z uzasadnieniem. Z pośród nich dedykowana komisja konkursowa wybrała 5 najciekawszych, które zakwalifikowały się do drugiego etapu konkursu.

Drugi etap polegał na głosowaniu fanów w komentarzach. Do tego celu wykorzystaliśmy mechanizm interaktywnego posta z funkcją oddawania głosów poprzez zastosowanie odpowiedniego hashtagu. Post ponownie został wsparty kampanią.

Głosy najwierniejszych kibiców ułożyły się następująco:

  • Złotek 40%
  • Czempion 24%
  • Siatek 19%
  • Secik 12%
  • Wzlotek 5%

Po zakończeniu konkursu wyniki zaprezentowaliśmy na Facebooku. Wybór spotkał się z pozytywną reakcją kibiców, którzy dzięki przeprowadzonej akcji bardziej identyfikują się z maskotką mistrzostw.

Orzeł po raz pierwszy został oficjalnie zaprezentowany w nowej hali Wisły w Krakowie.